18 mesos de covid-19

Un equip professional, compromès, resilient i un Pla de Contingència per donar resposta ràpida a les noves necessitats. Fotografia principal de Griselda Escrigas / 9Nou

El 9 de  març de 2020 l’FSM va presentar el seu Pla de Contingència, 3 dies abans de l’arribada del primer cas. L’augment exponencial dels casos va obligar als centres sanitaris a reduir l’activitat a la urgent, tancar les residències a l’accés dels familiars i dissenyar protocols, circuits i sectoritzacions d’espais per combatre l’epidèmia.

La Primera onada: 4 setmanes d’escalada i 6 setmanes de desescalada

En quatre setmanes, tant l’Hospital de Mollet com l’Hospital Sociosanitari van haver d’obrir llits per fer front a una demanda que sobrepassava els recursos dels centres. Els equips i els processos es van haver d’adaptar ràpidament i tots els professionals van donar el millor de si mateixos en un dels mesos més complexos que ha viscut el sector sanitari. L’activitat normal es va veure alterada, com la derivació dels parts, la restricció de l’accés de visites d’acompanyants i l’aplaçament de cirurgies i consultes no urgents. L’equip de professionals va ser la clau per poder fer front a una situació inesperada que va demanar respostes ràpides en un entorn d’incertesa i preocupació per les persones ateses i pels propis professionals. 

Al llarg del mes d’abril i maig els casos van començar a remetre i els centres van començar a reprendre l’activitat habitual per tal de poder donar resposta a tots aquells pacients que van veure aturada l’atenció a la salut.

La pandèmia a les residències

Les residències van ser els centres que més van viure la incertesa, degut a que les persones residents representaven el col·lectiu més vulnerable a la Covid-19. Tots els centres van redissenyar els circuits i durant molt de temps van haver d’alterar el lliure accés de familiars, que es connectaven mitjançant videoconferències.  Des de la pròpia FSM se’ls va fer arribar les EPIs necessàries i es va donar el suport de salut necessari conjuntament amb l’Atenció Primària del territori. Així mateix, es van establir protocols de cribratge periòdics tant per a professionals com per a persones ateses per tal d’assegurar el màxim control possible dins del centre.  A partir del mes de juny i fins l’actualitat totes les residències van aconseguir convertir-se en centres verds i començar a recuperar de forma progressiva i amb un alt control algunes de les activitats que es realitzaven amb la mirada sempre posada en el benestar de les persones residents.

Principals notícies destacades

Es crea el projecte Suport Covid

Març 2020. Salut Mental i Atenció Espiritual

L’equip de Suport Covid va centrar la seva activitat en connectar pacients i famílies mitjançant les videotrucades i realitzar suport emocional en situació d’últimes hores a pacients, familiars i professionals. Va estar format durant la 1a onada per professionals de Salut Mental i Atenció Espiritual i, durant la 2a, de Treball Social i Hospitalització.

S'incrementa la capacitat instal·lada de llits un 60%

Març 2020. Hospital de Mollet

Degut a l’increment dels ingressos, al llarg d’una nit les sales d’espera de consultes externes es van convertir en unitats d’hospitalització. Gràcies als equips d’administració, manteniment, infraestructures i altres  sanitaris, la capacitat de l’hospital va augmentar un 60% i va poder donar resposta a les noves necessitats.

Programa de Rehabilitació Post Covid

Maig 2020. Hospital Sociosanitari

El Servei de Rehabilitació de l’FSM va llançar el Programa Post Covid en el qual un equip multidisciplinari de fisioterapeutes, logopedes i altres professionals treballava per ajudar als pacients que havien passat per un procés de Covid de gravetat a recuperar la seva vida normal i fer front a les seqüeles físiques provocades per la Covid-19 i per una hospitalització de llarga durada a l’UCI.

Les residències recuperen visites de familiars

Juny 2020. Àrea de la Dependència

Durant mesos, les videotrucades van ser un dels únics mitjans per contactar amb els familiars que vivien a les residències. Malgrat que també es van obrir altres canals com grups de Facebook i WhatsApp, el retorn de les visites, encara que fos de manera controlada, va significar una millora important pel benestar de famílies i de les persones residents.

Més sobre La Fundació Sanitària Mollet durant la pandèmia

Consulta la nostra memòria del 2020